טיול שבועי • ירושלים של מזון

קובי פינקלר No Comments on טיול שבועי • ירושלים של מזון
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ירושלים היא העיר היפה ביותר בעולם. נקודה. ומכאן אפשר רק להמשיך. עבר והווה, היסטוריה ומורשת, יופי ורוח, רגש ועסקים חברו בה יחדיו.

"בשנים האחרונות עוברת ירושלים תנופת פיתוח וחדשנות שהינה חלק ממהלך רחב שמטרתו להציב אותה בשורה אחת עם הערים המודרניות בעולם" אומר לנו ליאור בר דור סמנכ"ל חברת עדן החברה לפיתוח מרכז ירושלים.

על מנת להרחיב את תנועת המבקרים במרכז העיר ירושלים ולאחר מחקר מעמיק, החליטה חברת "עדן" בשיתוף עם סוחרי העיר לחלק את מרכז העיר לשישה מתחמים שיבדלו אחד מהשני.

סיור בשניים מהם בשכונת מחנה יהודה וכרם שלום ומתחם שלומציון, בעיבורה של העיר שחוברה לה יחדיו הוא סיור לגוף, לנפש, לנשמה וגם.. למזון הגשמי.

פשוט ללכת ברחובה של עיר שעליה הבטיח לנו הנביא" עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובותיה" היום זה גם המון צעירים.
במרכז העיר נפתחו עשרות מסעדות חדשות, המעניקות למבקרים בה חוויה קולינארית קסומה, עם ניחוחות בינלאומיים. המסעדות ממוקמות במרכז העיר ירושלים ובקרבת האטרקציות השונות בעיר, ולכל אחת מהן סיפור משלה, טעמים הייחודיים לה, ומנות המזוהות איתה. בין המסעדות המובילות את המהפכה הקולינארית בירושלים ישנן, מסעדת "המוציא" של אבי לוי, מסעדת "עזורה" מסעדת פועלים מפורסמת משיריו של יוסי בנאי, "ראצ'ה" מסעדה גרוזינית ייחודית, "שרגא קפה", "הטרטוריה של חבה", "קפה קדוש" המיתולוגי, "המטבח של פיני" ועוד.

סיפורו של מקום שכונות סוכת שלום – ומחנה יהודה

אחת השכונות הראשונות שנבנתה בירושלים, והראשונה שנבנתה על ידי הבנקיר פרוטינגר, נבון ושלום קנסטרום, היא שכונת "מחנה יהודה" ע"ש יהודה ביי נבון שנפטר בגיל צעיר. כל הבתים בשכונה נמכרו במספרים. מידת הקרקע של כל מספר חמש מאות אמ"ה, ומחיר הבניין של כל מספר יחד עם חלק בעל הבית בבורות ובדרכים ובצרוף הרווחים היה לערך 150 נאפוליון. על הקונה היה לשלם בראשונה רק 25 נאפ' מחיר הקרקע, ואת הסך 150 נאפ' לשלם במשך 15 שנה. כל מספר הכיל חדר לפנים מחדר, חצר, מטבח וכו'. אחרי שנבנו עשרים וחמישה הבתים הראשונים שעל אם הדרך הלך וגדל ציבור הקונים.

בשנת תרנ"ח היה מספר הבתים בשכונה זו 162. כאשר חלפו מספר חודשים נבנתה על ידם באותה השנה שכונת "סוכת שלום", הסמוכה לשכונת "משכנות", שנבנתה למען התימנים בכספם של נדבני לונדון ובהשתדלותו של ר' מרדכי אדלר ובה 20 בתים שנמכרו ליחידים.

השכונה הוקמה בקרבת מחנה יהודה ובצד רחוב אגריפס אחד מצירי התנועה החשובים בעיר הקודש. תושביה מעדות המזרח, רובם תימנים,שאבותיהם היו פועלי בניין, מהראשונים באוכלוסיה היהודית. הם בנו את בתיהם במו ידיהם, בשנת תרמ"ח 1888. השכונה נקראת על שם שלום קונסטרום, מיוצאי רוסיה, שהתיישב בירושלים, שעסק בבנקאות וברכישת קרקעות. הוא רכש את השטח ומכר חלקות ממנו לבעלי אמצעים מעטים. התוספת לשם לשכונה "סוכת שלום" ניתן לפי הפסוק בתהלים: 'והיה בשלם סוכו ומעונתו בציון. שלם – שמה הקדום של ירושלים.

ועכשיו להווה.

מסעדת חבה- כשר למהדרין.

בני משפחת חבה עלו ארצה בשנות החמישים מעירק. שם, הם התמחו בחיטה,, באפיה ובקיצור בלחם. אך טבעי היה המעבר. שמו של המקום נגזר מבעליו, משפחת חבה שמסוף שנות החמישים עוסקת באזור מחנה יהודה בתחומי האפייה והקונדיטוריה. לפני ארבעה חודשים נפתחה ברחוב יפו בכניסה לשוק הגרוזיני מסעדת חבה לצד בתי המאפה שלהם
"הרצון שלנו הוא להיות סוג של שער הכניסה לשוק", אומר רון ביאלה, המנהל המקצועי של המקום "משתמשים כאן בכל חומרי הגלם שיש בשוק ויש כאן גם את השילוב של החדש והישן מהשוק. אנחנו חושבים שהשוק מאוד מתפתח בשנים האחרונות ואנחנו פונים במקום לתיירים שרוצים להרגיש את האזור, לקהל מהמרכז שיגיע במיוחד לאכול פה ארוחת ערב ולטייל בשוק וכמובן שלירושלמים ומקומיים, שיהיה להם כיף גם סתם לשתות פה קפה או לקנות כמה דברים הביתה".

ואכן זהב כך. פשוט לשבת במרכזה של המסעדה שמצד אחד מעוצבת באופן מדהים (2 קומות ובהם כ- 100 מקומות ישיבה (חלקם בקומת הקרקע, חלקם על רחוב יפו וחלקם בפנים השוק), ומצד שני פונה לשוק הגרוזיני. לשבת בפנים ולהרגיש בתוך השוק ממש "המאפייה של משפחת חבה פעלה שנים ארוכות במיקום הזה עד שהדור הצעיר של המשפחה, עופר, נכנס לנהל את העסקים ושאף לחזון של התחברות למגמות החדשות שקורות בשנים האחרונות בשוק", מסביר ביאלה על מקור המקום החדש.

טרטוריה חבה. רחוב יפו 119. 02-6233379. א'-ה' 06:00-0:00; ו' 6:00- שעתיים לפני צאת שבת. כשר למהדרין.

המוציא

לא הרחק משם במורד מדרחוב יפו ("זו היתה בכלל מקריות היסטורית להקים כאן רחוב מספר לנו הלל שחר מנהל הפיתוח העסקי של חברת עדן "הכל בשל ביקור הקיסר בשנת 1869. היו צריכים לדאוג לו לנתיב רכיבה וכך קבלנו את רחוב יפו הקסום") , ברחוב שלא היה מוכר עד לפני זמן, משיח בורוכוף ממוקמת מסעדת "המוציא"
רק השם כבר עושה חשק. לקח לו אבי לוי, האלג'ראי מספרה ישנה ומחסן לצידו ופתח עם הרבה אומץ לב מסעדה שבה הוא ואימו מבשלים בדיוק מה שהם הכי אוהבים. אוכל אלג'יראי מסורתי. אוכל ביתי- להבדיל מאוכל עממי.
זו מעלתה הגדולה של המסעדה – זה אוכל שמבושל ברגש ונאכל בהנאה.

במה דברים אמורים? שתי דוגמאות. יש ב"המוציא" מנת סיגר ממולא שקדי עגל. מנה יוצאת מהכלל. מעטפת הבצק דקה, הסיגר עבה והוא מלא בתבשיל שקדי עגל שמנוני; תאוות לבו של כל מי שאוהב את הנתח הזה. המנה נדיבה: שלושה סיגרים שמוגשים עם מטבלי טחינה חמצמצה ותבשיל פיקנטי. אוהבי שקדי עגל ילקקו את האצבעות
הארוחה נפתחה באוסף צלוחיות של סלטים על חשבון הבית: מטבוחה, סלט סלק, סלט חצילים, סלט מנגולד פיקנטי, ירקות מוחמצים וטחינה חמצמצה. טובים, טריים ולא שגרתיים.

"המוציא" היא מסעדה אישית במובן הטוב של המלה: שירות שהצליח למצוא במהירות את האיזון בין מקצועיות ללבביות אמיתית, ( כל הצוות עושה עבודת שירות נהדרת. ממנהלת המשמרת ועד אחרון המלצרים. הכל פתוח לנגד עיננו כולל הסירים והפתיליות ובכניסה יושבת האמא , ומכינה האת המתוקים הנפלאים. במטבחי היא מכינה מידי יום את השניצל המיוחד הממולא בבשר .

העיצוב פשוט ויפה, ואפילו מוסיקה טובה. אבל, כאמור, עיקר העיקרים הוא האוכל הביתי האלג'יראי.
"המוציא". משיח בורוכוף 4, ירושלים. טל' 6310050-02

מתחם שלומציון

זה החל בשנת תשכ"ז 1967. זמן קצר לפני מלחמת ששת הימים. בני משפחת קדוש ( שהיום כבר דור תשיעי עושה במלאכה) פתחו מקום שיודע לעשות מה שהם יודעים הכי טוב. אוכל ולחם. אחר כך באה מלחמה, המקום נסגר ונפתח שוב . מאז הוא עומד על תילו ושמו ו.. ריחו נישא למרחוק. אהבת ישראל ואהבת בני אדם הוא המוטו של המקום מספרת קרן קדוש " אנחנו רוצים שכל אחד יתחבר לשני כאן. השולחנות צפופים וכולם מרגישים כאן כמו במטבח של הבית"

קפה קדוש, בית הקפה הוא מוסד ותיק ומפורסם בירושלים שנמצא בשטח כבר 47 שנה ידוע בראש ובראשונה בזכות התצוגה המרשימה של מאות מאפים: עוגות שמרים, שוקולד, טארטים ואינספור סוגי פאי שמדיפים ניחוחות שמימיים.
הקפה נוסד על ידי מאיר קדוש, לפני ארבעים ושבע שנים ומאז משמש כסלון ביתי לכל אורחיו וסועדיו. איציק, בנו של מאיר, אשר הרבה לבלות בעסק של אביו בילדותו ואף למד את רזי המקצוע במהלך השנים, קיבל את מושכות הניהול לידיו. אשתו של איציק, קרן, גילתה אף היא את סוד הקסם של המקום. לצד התאהבותה באיציק, היא התאהבה גם בתחום ובמקום, וביחד, ממשיכים השניים את המסורת המשפחתית.

לאחרונה הורחב ושודרג קפה קדוש תוך שמירה על הצביון והאווירה הקיימת. בקדוש שומרים על המסורת והמוניטין ויחד עם זאת מוצאים דרכים חדשות לשפר, לשדרג ולהצעיד את המקום קדימה. הקפה מעוצב בעיצוב נקי, קלאסי ואירופאי הצופן בתוכו אווירה של פעם.

התפריט של קדוש משלב טעמים שונים ומגוונים ומציע פסטות טריות, דגים טריים ומעושנים, קישים, סלטים, כריכים, מאפים ומתוקים. הכל תוצרת ביתית, אשר נעשית בקונדיטוריה השוכנת בקומה העליונה של בית הקפה, עליה אמונים איציק וקרן. חומרי הגלם בהם משתמשים בקדוש הם האיכותיים ביותר. מגוון המאפים הנאפים מידי בוקר, מפיצים ניחוחות קולינאריים ומושכים קהל רב בכל שעות היום-בוקר וערב כאחד.

אוירה חמה ומשפחתית עם מספר לא מבוטל של לקוחות קבועים המרגישים כאמור כמו בבית ונהנים ממטבח חלבי עילאי ומשירות אישי ואדיב. שלומציון המלכה 6 02-6254210.

ואיך אמרנו בהתחלה? ירושלים היא העיר היפה ביותר בעולם. וגם הכי טעימה.

יפו (1) ירושלים רחוב

קדוש אוכל מסעדה

קדוש מסעדה אוכל

מדרחוב (1) רחוב ירושלים

חבה תעוודה מאפיה אוכל

המוציא אוכל מסעדה

המוציא סירים אוכל מסעדה

חבה למעלה מאפייה



0 תגובות